Sunday, October 19, 2014

DELUSI: Manifestasi sebuah Fatamorgana

Musik AMBIENT (Dark) adalah satu cabang musik yang penuh misteri, umpama satu gelombang bunyi yang datang kearah anda dengan keadaan yang anda sendiri tak tahu bagaimana ia datang, dari mana ia datang. Dalam setiap track, ia menceritakan segala-galanya yang terbuku di hati ahlinya. Musik ini yang sentiasa berevolusi membuahkan variasi bunyi-bunyian. Seperti di taman bunga. 2 keping CD ini telah diberi secara percuma oleh Jiwa (mastermind of DELUSI). Saya berterima kasih pada beliau! Yeah!!

DELUSI adalah projek muzik DARK AMBIENT; yang diusahakan oleh insan yang menggelarkan dirinya Jiwa (semua gubahan dan rakaman oleh beliau) sejak April/Mei 2014. Runut bunyi kelam, suram dan muram DELUSI adalah terinspirasi dari band/projek seperti Burzum, Neptune Towers, Mortiis, Aghast, Lustmord, Ablaze Eternal dan lain lain lagi. Tema yang diketengahkan oleh DELUSI adalah misteri 4 elemen alam; Air, Api, Angin dan Tanah serta bahagian gelap manusia terutamanya berkenaan tekanan, kemurungan, keterasingan dalam hidup dan mati. Wow, sangat mendalam! Saya akang menggunakan perumpamaan untuk anda faham apa yang "saya faham" dengan mendengar bunyi-bunyian dari projek ini.

DELUSI "Manifestasi"
Manifestasi DEMO 2014

Track pertama yang bertajuk "Manifestasi" mempunyai gelombang yang sangat mengerikan. Ia datang seperti ombak dalam kelajuan yang sederhana, dengan mulut yang ternganga luas ingin membaham anda! Dan anda pula berada ditengah-tengah lautan, tenggelam bersama-sama pemangsa yang anda sendiri tidak tahu apakah ia! Mendengar track ini, sejujurnya membuatkan saya rasa sedikit lapar.

Track kedua yang bertajuk "Igau". Sesuai dengan tajuknya, track ini seoalah-olah memberitahu yang igauan ngeri mampu menjadi nyata! Permainan, strukturnya yang dinamik memberikan sedikit perasaan cemas, gelisah dan tidak tentu hala. Disulam pula dengan audio yang mirip suara wanita, menaikkan lagi rasa ngeri bila didengar pada waktu malam. Saya suka track ini!

Track ketiga yang bertajuk "Dimensi". Track ini bermelodi dengan bunyian keyboard yang statik. Manipulasi bunyiannya pula sangat hebat! Track yang epik! Apabila mendengar track ini, mengembalikan feel yang saya rasai ketika mendengar  novel audio karangan H.P Lovecraft yang berjudul "The Music Of Eric Zahn"

Track keempat yang bertajuk "Jurang". Track ini pula sangat lembut pada permulaannya. Ia seolah-olah anda adalah seorang penyiasat yang sedang menjalankan kerja-kerja di tempat kejadian. Hahaha! Mysterious!

Track kelima yang bertajuk "Fantasmagoria. Tajuknya seolah-olah berbunyi "Phantom Agony" gitu-gitu lah. Dengan deruan angin yang menghembus, sedikit bunyian alatan elektronik serta "fade in" yang telah dibuat pada track audionya itu menangkap perhatian saya. Tiba-tiba diterjah bunyi audio perlahan-lahan menghanyutkan saya. Waaaaaaaah!

Cetakan saya adalah 13 daripada 16 cetakan. Yep! Berbaloi!!

DELUSI "Fatamorgana"
Fatamorgana SINGLE 2014

Track pertama yang berjudul "Fatamorgana" menerjah masuk dan beberapa ketika kedengaran orang menjerit, kedengaran seperti sesuatu yang jatuh. Mungkin seorang manusia sedang mengejar sesuatu yang tidak dapat dicapai, lalu terjatuh kedalam sebuah jurang dan menjerit! Argh! Deruan ambient dengan sedikit bunyi "industrial" ini, serta bunyian seperti seseorang yang memerhatikan anda. Ya! Saya terasa seperti ada sesuatu dibelakang! Kepala saya cepat menangkap elemen-elemen supernatural dengan mengembang apabila ia bertindak balas (hehehe). Bunyian yang harus anda elakkan dikala malam menjelang.

Track kedua yang berjudul Gelita (Dunkelheit - Burzum Cover) adalah saduran dari Burzum? Sebab saya jarang dengar lagu-lagu dari Burzum (lansung tak ada keset ka, CD ka, LP ka) jadi... No Comment! Hahahahaha! Ia mengerikan!!!! 

Dapatkan salinan anda daripada DELUSI jika anda adalah seorang yang terbuka dalam menerima musik! Hahahaha!

2 comments:

  1. yeah!! aku pun dapat juga bungkusan dari delusi ni.
    btw kaset tandus tu aaaarghhh!!!!

    ReplyDelete