Tuesday, December 27, 2016

ASPHYX - INCOMING DEATH [2016]


Asalamualaikum. Ini adalah pendapat peribadi aku. Korang jangan la amik serius tau. Jangan dengar pendapat orang lain dan terus kau pegang pendapat dia. Alami dulu. Ok, begini kisahnya:-

tak lama dulu tahun 2011, aku ada download satu album ni iaitu THE RACK. tu pon aku terbaca review berkenaan band Humiliation dimana dia suggest "sesiapa minat Asphyx dan Bolt Thrower, wajib beli albam ni". Album Humiliation tu aku ada. Best. cuma, Asphyx aku xde. Aku download la. Dah dengar, puas hati. Best. Inzal.

Lepaih tu aku nampak ada member aku ni jual keset "Asphyx - The Rack". Aku pon beli la. Sedap shialllll.... kemudian aku dapatkan satu persatu "Last One On Earth", "Crush The Cenotaph" EP dan "Asphyx". Tapi nak cari selebinya tu seperti "God Cries...", "Embrace The Death" dan "On The Wings Of Inferno" memang susah sebab album-album tu dah tahap RARE (dan tak best). Hahaha! Kemudian aku sambung dengan album "Death... The Brutal Way", "Deathhammer" dan terkini.... "INCOMING DEATH"!

Bila aku pra-dengar lagu ni di page FB Asphyx, "Foreruners of The Apocalypse", aku rasakan yang album kali ni adalah TAK BEST.

Tak sangka, naluri seorang peminat memang benar-benar TAK BERAPA NAK TEPAT! Jibai!

Ok, Pembukaan album ini dengan THE CANDIRU, musik DOOM DEATH DIVISION ni memang laju. Sama seperti pembukaan album Deathhammer iaitu "Into The Timewaste".

DIVISION BRANDENBURG pula menerjah. Intro yang agak bermelodi dan perlahan, tidak laju seperti track pertama. Lagu ni SEDAP SIAAAAALLLL!!! Memang betul-betul cucuk stim. Peh!! WARDROID menerjah selepas lagu DIVISION BRANDENBURG "fade out". Jilake.... Jilakerrrr!!!! Kenapa semakin sedap ni jibai?!!! Perlahan sahaja, tak terlalu laju. Memang mood dia tak berubah dari DIVISION BRANDENBURG.

THE FEEDER pula menerpa masuk. Lagu ni bagi aku adalah "mood killer". Kenapa? Kenapa lagu ni "happy" sangat? Hah??? Kenapa gembira sangat mood dia??? Lirik pun lucu (tapi horror)

IT CAME FROM THE SKIES pula statik seperti THE FEEDER. Permulaan lagu ni rancak dan bila double bass menyerang, fuh!! Meremang bulu ketiak sheikh!! Headbanging memang habis lah weih!!! Sedap!!!
THE GRAND DENIAL baru la ia bermula. DOOOOMMMM!!!! Itu yang aku tunggu! Teringat track seperti "Minefields". Bila masuk part laju, pergh! Kepala ko secara automataiknya headbanging! Lepas tu masuk part slow balik. Peh...... masuk part plucking tu pehhhh.... melelehhhhhhhh beb!

INCOMING DEATH memecah keheningan THE GRAND DENIAL. Tiada masa lagi! LAJU!!!! Ohyeah!!!

FORERUNNER OF THE APOCALYPSE mula menunjukkan taring. Hahahaha! Best! FUCKYEAH!!

SUBTERRA INCOGNITA menyusup dengan perlahan-lahan. Riff berat dan perlahan yang macam ni aku suka! Aku suka sungguh sound gitar dia ni. Bila gitar tu leading, meleleh-leleh beb!

WILDLAND FIRE punya terjahan memang kurang ajar! Fuck!!! Dia punya feel tu beb, feel dia macam ko berjalan dengan penuh macho! Peh!!! DEATH: THE ONLY IMMORTAL pula menyusup dengan kelajuan sederhana/normal. kemudian gitar bass mengambil peranan. Sebutir-sebutir sound dia. Clean pada masa yang sama RAW! Sejujurnya, Asphyx tetap Asphyx. Dari album THE RACK hingga ASPHYX, kemudian dengan DEATH... THE BRUTAL WAYS hingga INCOMING DEATH, begitu lah sound mereka. Tidak pernah berubah! Tidak pernah berganjak! CUMA! Cuma... untuk INCOMING DEATH, produksi bunyiknya lebih "comel" dan "bersih" dari DEATHHAMMER, Sebenarnya, ini yang membunuh feel album ni.









Mesti korang pelik sebab aku penah kata album ni SUCKS. Ya... sebab aku dengar sekali jer. Lepas 2-3 kali dengar, hahahaha baru la boleh masuk kepala weih!

7 comments:

  1. wow tak perna dgr asphyx ni, walaupun aku suka dgr humiliation, nanti karang aku g youtube pra dengar... hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena dengar beberapa lagu seperti "Into The Timewaste", "Deathhammer", "Black Hole Storm". ok, Humiliation lebih mirip kepada Bolt Thrower haha!

      Delete
  2. salah satu band death metal terbaik Belanda kat telinga aku selain Pestilence..


    ReplyDelete
    Replies
    1. ya! 4 album pertama Pestilence adalah hebat dan unik! Album yang latest2 ni saya tak berapa ngam hahaha!

      Delete
  3. aku terus terang ckp aku stat dgn the rack dan album tu bg aku biasa2 je..cuma bila muncul album death the brutal way, barulah menarik minat aku terhadap asphyx..so album ni antara buruan aku..album era 90'an mmg aku tinggalkn..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeargh!!! kena try album selftitle bro. best brooo!!!

      Delete