Tuesday, March 22, 2016

Deceased - As The Weird Travels On


Deceased merupakan band metal yang agak unik juga perjalanan karier musik mereka. Jika dilihat dari album "Luck Of The Corpse", anda akan merasa pelik dengan perubahan yang sangat ketara jika dibandingkan dengan album "As The Weird Travel On". Juga mereka adalah band PERTAMA yang menandatangani kontrak bersama RELAPSE RECORD. Hahaha.. Menurut satu temuramah, ketika itu band yang "paling besar" menandatangani dengan RELAPSE RECORD adalah AMORPHIS. Hahaha!



Baiklah, Deceased adalah kumpulan yang mulanya bermain dengan Death Metal yang straightforward. Yup. Tunggu saya ulas album mereka yang awal. Saya menghubungi Narroward Kult untuk mendapatkan album ini (LP) dan juga Metal Zone Distro (CD). Sebelum ini, saya hanya download sahaja. Ini album yang pertama saya dengar dari Deceased. Saya terpesona dengan musik bawaan mereka! Anda dapat menikmati variasi genre dalam album ini! Mereka mencampurkan heavy metal bawaan Saxon dan King Diamond dalam permainan gitar dan solo gitar mereka. Pada masa yang sama kekal dengan death/thrash metal yang sangat unik sekali. Disulami dengan elemen punk dalam permainan drum mereka (mereka banyak cover lagu-lagu punk). Pada mulanya, saya tak dapat nak teka apakah genre mereka ini! Hahaha! Serius!!

"As The Weird Travel On" adalah karya yang menterjemahkan banyak filem horror era 70-an dan 80-an. Saya sangka, dengan membeli LP ini akan ada ulasan dari King Fowley, drummer dan vocalist bagi Deceased tetapi malangnya, TIADA! Tidak seperti album sebelumnya yang mempunyai ulasan dari King. Saya nak tahu, movie mana yang dia rujuk dalam menulis lirik. Argh! Geramnya!

Dari segi susunan musik, mereka agak repetetative terutamanya dalam track yang panjang. Tetapi anda tidak akan bosan! Serius! Track seperti "The Kept", "The Funeral Parlours Secrets", "A Visit From Dread" dan "Fright" adalah contoh utama rif yang banyak diulang-ulang. Tetapi saya tak pernah bosan!

Track "A Witness To Suspiria" adalah yang paling genius sekali! Skills Dave Castello (drummer untuk album ini) sangat hebat! Bagi saya ia sukar! Riff yang bermelodi adalah WAJIB bagi album ini. Intro lagunya juga diolah dari soundtrack filem "Suspiria".

Dengarkan "Unwanted Memories" yang sangat rancak! Vokal King adalah bersih. Seperti meneran atau menekan suara. Suara yang sesuai dengan musik Heavy Metal. Lagu yang penuh dengan emosi dan stress.

"Missing A Pulse" adalah laju! Tapi tidaklah laju macam band-band lain. Lajunya lunak-lunak gitu, dah la catchy pulak tu! Sedap!

"Craving Illness" juga sama! Sedap!

"A Visit From Dread" adalah lagu panjang, berulang-ulang dan GENIUS! Anda tidak akan bosan! Jujur saya katakan! Lirik yang panjang dan menceritakan apa yang selalu berlaku dalam filem seram. ANDA PASTI MATI. Yup... Sedap bhai!!! Memang kena dan ngam dengan melodi nya. NIGHT! THIS EVIL NIGHT! FOR ALL THIS NIGHT!! YOU KNOW IT YOU WILL BE THE ONE TO DIE!!!

"Fright" adalah lagu yang bermelodi dan panjang. Bagi saya, ini lagu yang paling "lemah" diantara semua lagu. Hahaha! No! Stop! All Track Are Killer!!! Dan lagu ini yang lembik sikit. Sebab kena dengan mood dia. Haaaaa...

Rumusannya senang sahaja. DAPATKAN ALBUM INI!!! ARGH!!!!! Ini adalah album ke-2 KEGEMARAN SAYA selepas Revenant - Prophecies Of A Dying World! Yeargh! Setiap hari mendengar kesemua track tanpa jemu! Hahahaha!!!

LP Bitch!!!

CD Sluts!!!

4 comments: