Saturday, November 5, 2016

Irkallian Oracle - Apollyon [2016]


Irkallian Oracle mula bertapak dalam industri metal bawah tanah sejak 2012 lagi. Bertempat di Gothenburg, Sweden anda sudah boleh meneka musik mereka. Yup... Swedish Death Metal. TETAPI, jangan cepat melatah dan menyamakan mereka seperti lagenda yang berasal dari sana.

Album ini, "Apollyon" adalah satu album yang sangat berat. Tidak laju tetapi berat. Sound yang mereka gunapakai adalah sama seperti Grave Miasma dan Dead Congregation. Bertemakan "occult" dan misteri dari dunia Babylon, gabungan black dan death metal menghasilkan sesuatu yang atmosferik dan doom. Seperti Autopsy dengan rilisan awal mereka. Sound gitar yang tebal dan berat seperti bulldozer mengangkat tanah. Feel Morbid Angel dalam album-album "Formulas Fatal To The Flesh", "Gateaway To Annihilation" dan "Heretic" tetapi dengan lebih perlahan. Suasana/atmosfera seperti Paradise Lost "Lost Paradise" juga amat unik! Jangan lupa juga pengaruh Incantation "Mortal Throne Of Nazarene" yang jijik, kotor, berat dan berlumpur tetapi tidaklah "progresif" dan "technical" seperti permainan Incantation. Mereka lebih straight-forward dalam mengarang lagu. Asphyx "The Rack", "Last One On Earth" dan juga "Asphyx" dapat dikesan dalam track mereka.

Riff gitar yang mampu memberikan gaut pada pergelangan tangan, serangan drum yang bijak mengawal situasi atau aura dalam lagu ini. Memberikan rasa didalam gua. Bergema. Vokal yang garau menghantui, seolah-olah makhluk dari dunia lain membaca mantera untuk membuka gerbang/portal masuk ke alam kita.

Saya tidak sangka gabungan dua genre ini (black metal dan death metal) dan digarap dengan sound doom metal mampu menghasilkan musik yang betul-betul gelap.


Saya dapatkan CD ini melalui THRASHINGFIST PRODS. CS-Wild memang pandai usik selera saya. Hahaha! Banyak CD yang dia bawa masuk, malangnya saya tak mampu dari segi kewangan. Jika anda sukakan sesuatu yang kejam, kelam, gelap gelita, berat dan berlumpur: IRKALLIAN ORACLE adalah jawapan bagi selera anda.

2 comments: