Tuesday, May 26, 2015

Aquarium

Huh!! Dari kecil sampailah ke sekarang saya memang minat dengan haiwan-haiwan akuatik terutamanya ikan. Hahahahaha! Akuarium ini adalah ihsan seorang pak cik yang dah tak larat nak menjaga ikan-ikannya. Ikannya pun dah dipotong dan dimakan maka hanya tinggal akuarium kosong sahaja. Saya offer nak beli tapi katanya dia nak bagi free je. Hahaha! Untung!!

Saya bercadang nak beli tangki biru yang besar tu. Nak bela ikan koi pula. Sambil-sambil nak cuba sistem "aquaponic". Faedahnya ialah kita boleh berjimat daripada membeli ikan dan sayur di kedai. Hahahaha!


Saya ada 3 akuarium. Tetapi saya bagi anda tengok akuarium saya yang besar punya, akuarium pemberian pak cik machos el poponopos ni hahahahahaha!!


Scar the Oscar Fish

Catty the Redtail Catfish

Einstein the Yellow Parrot Fish

Whats up?

Pelir Ko the Pleco Fish

Dafuqqqq??!!

10 comments:

  1. wah...banyak jenis ikan...cantik!

    saya pernah melalui fasa giler beraquarium ni..ada 2 besar...siap berabis duit beli barang2 perhiasan dalam aquarium...sayangnya jadi give-up bila aquarium saya jadi tempat pembiakan nyamuk walau macam-macam cara dah dibuat...mungkin silap juga kerana meletakkan aquarium tersebut di porch...last2 bagi kat orang ajer siap dengan ikan2nya sekali...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha! wow!!! kalau saya tahu, saya nak 2 akuarium tu!!! argh!!!!! hahahahahaha!!

      Delete
  2. pelir kah kah kah.. ni semua ikan2 kamu ke.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha! ikan tu ikan "pleco" dalam bahasa inggeris. saya bagi nama Pelir Ko hahahahaha!!

      Delete
  3. hebat....redtail catfish pn ade, ikan ni akan jd giant skit masa lagi dan mungkin ko kene buat kolam plak, kalo tk mmg tk muat akuarium. redtail ni sng jinak n boleh bg makan suap dgn tangan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi redtail yang ini agak liar. mungkin saya akan gunakan tangki biru yg besar dan panjang. Nak letakkan ikan redtail catfish tu kat situ. dah terbantut sikit ikan ni sebab ditempatkan dalam akuarium. mungkin dengan tangki yang luas, ia membantu tumbesaran ikan redtailcatfish huhuhu!

      Delete
  4. very very nice.. cantik2 ikan2 yang kamu pelihara..
    Ni satu minat yang perlu disiplin dan sabar.. tapi memang enjoy...
    aku suka tengok tapi aku tak yakin aku mampu nak jaga hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya bro tapi saya cadangkan kepada rakan2 supaya buat satu akuarium yang simple tetapi complicated. haaaaaaaaaa!!!! boleh usha The Green Machine di youtube hehehehehe!

      Delete
  5. fuhhh..cantik2 ikan nya..penah juga ada bela dalam akuarium dulu,di sebabkan masa tu bekalan letrik terputus,lepas tu back up pulak rosak,,mati ikan2 nya,,balik keja rehat sambil perhatikan ikan2 tu berenang kira terapi minda tu..ada 3 akuarium memang dah boleh bukak kedai ikan dah ni bro..heheh..
    mmg tak minat bela ikan mas ke bro?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha! terima kasih!! ya... back up oxygen pump memang penting. kalau tak, tu lah jadinya. Sebelum saya pergi kursus satu bulan, saya dah standby rechargeable waterpump. Huhuhuhu!! Ikan emas?? ya! sekarang baru timbul minat nak bela ikan emas. saya suka jenis Ranchu. Comel!!!!

      Delete