Sunday, May 24, 2015

Masak Lemak Cili Api EPF

Asalamualaikum. Saya nak kongsikan apa yang saya dah masak hari ini hahahaha!! Semalam (jummat/22.05.2015) saya beli ayam EPF ataupun ayam pencen. Tup! Saya teringat seorang rakan setugas saya bercerita bagaimana nak masak masakkan ini. Terus sahaja saya membeli bahan-bahan untuk menyediakan menu ini! Hahaha!

Beberapa ulas kunyit, 1 inci halia, cili, serai, seulas bawang, terung, sekotak santan dan ayam pencen. Kesemua bahan-bahan ini adalah SECUKUP RASA saya.

Ayam pencen kena rebus dulu selama 1 jam supaya empuk. Hahahahahaha!

Tumis kunyit dan cili.

Masukkan santan.

Tunggu mendidih sekejap.

Masukkan serai.

Masukkan ayam pencen yang dah direbus sekali dengan air rebusannya.
Masak sehingga anda rasa ia dah masak wakakaka!

Belasah dengan nasi dan kicap. Ejaculation wacakapsamaluuuuu!!!

8 comments:

  1. nampak sedap...terutama pada golongan yang hanya pandai masak air macam aku...hahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha! rasanya sedap! cuma saya kurangkan cili jer sebab selebihnya cili2 tersebut nak dijadikan ulam ataupun untuk masakkan lain hehe

      Delete
  2. nice..pandai masak gulai, aku tau goreng-goreng je

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni sebenarnya sedang bereksperimen sama ada boleh masak atau tidak huhuhu. alhamdulillah menjadik!! haha

      Delete
  3. syabas. Aku tak reti dan malas. Tapi aku kagum tengok orang lain masak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha! terima kasih tuan. saya ni pun belajar dari rakan-rakan

      Delete
  4. Replies
    1. kahkahkah!!! yup! memang sangat2 beruntung sesapa jadi bini saya hahaha!

      Delete